Prawdziwa elita musi być duchowa, antyracjonalistyczna i ascetyczna, także w sensie „odburżuazyjnienia”, tzn. oddzielenia władzy od bogactwa; „asceza potęgi” przywróci arystokracji właściwą jej funkcję nadawania określonego „tonu” danej cywilizacji...
Evola zakłada nie pluralizm lecz dualizm cywilizacji: cywilizacje dzielą się na tradycyjne i anty-tradycyjne; oba te typy są w nieustannym konflikcie, a problem przemian cywilizacyjnych sprowadza się w głównej mierze do regresu i upadku cywilizacji tradycyjnych...
Czytelnicy żywo zainteresowani problemami natury duchowej i metafizycznej mogą uznać rozważania Evoli, dotyczące starożytnych technik ezoterycznych, za bardzo głębokie i pomocne. Co więcej, jego poglądy - choć miejscami niezwykle radykalne - mogą stać się katalizatorami indywidualnej przemiany duchowej...
Rycerstwo uznawało za ideał bohatera a nie świętego; zwycięzcę a nie męczennika. Dla rycerza najwyższą wartość stanowi wierność i honor a nie litość i miłość. Rycerz widzi największe zło w gnuśności i hańbie a nie w „grzechu”. Rycerstwo jest mało podatne na idee nie przeciwstawiania się złu i odpłacania dobrem za zło...
Evola z żelazną konsekwencją postuluje nieprzejednanie i nieustępliwą linię w konstruowaniu alternatywy wobec współczesnego świata. Przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę z tego, że nie paktuje się z siłami rozkładu, że poczynienie jakichkolwiek ustępstw dziś jest równoznaczne ze skazaniem się na totalną zagładę jutro...
Jaką alternatywę stanowiło wobec tego SS? Według Evoli, ich neopogański naturalizm i panteizm nie tylko nie były w stanie zastąpić „negatywnego chrześcijaństwa”, ale brakowało im jakiegokolwiek ukierunkowania transcendentnego, nawet na najniższym poziomie duchowym. Niemożliwe okazało się też wskrzeszenie przedchrześcijańskiej religii teutońskiej...
Evola nigdy nie był członkiem żadnego ugrupowania politycznego czy jakichś wpływowych kręgów, choć posiadał liczne znajomości i protektorów. Natomiast na znacznie istotniejszym poziomie ideologicznym kwestia jest jasna. Radykalnie odrzucał zarówno zachodni liberalizm, jak i komunizm. Wierzył w odrodzenie ideałów Imperium Rzymskiego...
Największa wartość myśli Evoli polega na tym, że przedstawia ona pewną usystematyzowaną wizję świata. Nie tylko pozwala zrozumieć procesy zachodzące we współczesności, ale pozwala je umiejscowić w całym cyklu rozwojowym ludzkości, daje historiozofię i koncepcje dziejów cywilizacji, nie tylko europejskiej, ale w ogóle rozwoju cywilizacji światowej...
Evola i Guenon stanowią niejako symboliczne ucieleśnienie nurtu tradycjonalistycznego, prezentując równocześnie dwa jego odmienne ujęcia. Guenon reprezentuje Tradycjonalizm bardziej zamknięty, zwrócony do wnętrza człowieka. Evola tymczasem daje nam ujęcie Tradycjonalizmu bardziej zaangażowane, jest to Tradycjonalizm otwarty na świat i gotowy do walki...